اموزش بورس

اموزش بورس و سبد گردانی

اموزش بورس

اموزش بورس و سبد گردانی

بهبود وند مثبت نماد های خودرویی و بانکی

بهبود طرف تقاضا در بازار سهام / روند مثبت نمادهای خودرویی و بانکی

بهبود طرف تقاضا در بازار سهام / روند مثبت نمادهای خودرویی و بانکی

در پایان معاملات امروز بازار سهام عرضه و تقاضا به تعادلی نسبی رسید اما شاخص کل به دلیل فشار عرضه کد بورسی در برخی نمادهای شاخص‌ساز افت نیم درصدی داشت.


، با شروع معاملات امروز بازار سهام تقاضا در نمادهای شاخص‌ساز باعث رشد 10 هزار واحدی شاخص کل شد اما در ادامه روند معاملات طرف عرضه در برخی نمادها از تقاضا پیشی گرفت و شاخص کل با ریزش نیم درصدی به کار خود پایان داد.

در سه روز ابتدایی معاملات بازار سهام شاخص کل روند نزولی چشم‌گیری داشت و در هر روز حدود سه درصد ریزش داشت اما امروز روند بازار سهام در محدوده حمایتی شاخص کل بهبود یافت.

احتمالا دلیل ریزش‌های اخبر بازار سهام جو هیجانی و تمایلات منفی بود زیرا متغییرهای تاثیرگذار بر بازار سهام در این هفته سیگناب روند صعودی شاخص کل را داشتند اما روند شاخص کل نزولی شد.

جو هیجانی و صف‌های فروش بازار سهام به قدری قدرتمند بود که خبر لغو تحریم‌ها نیز بر روند بازار سهام تاثیری نداشت، همچنین همانطور که بازار سهام به بالا رفتن قیمت دلار هیچ واکنشی نداشت به ریزش شدید آن در چند روز اخیر نیز واکنشی نداشت.و آموزش بورس ادامه داشت . 




همچنین امروز دستورالعمل قیمت گذاری دستوری فولاد منتفی شد و در حالی که روند معاملات گروه فلزات اساسی منفی بود نماد فملی نیز به دلیل افزایش قیمت جهانی مس روندی مثبت داشت.

در جریان معاملات امروز بازار سهام نمادهای خودرویی، بانکی و برخی نمادهای پتروشیمی روند مثبت و خوبی داشتند و جز شاخص‌سازان مثبت بازار سهام بودند.ثبت نام بورس لازم است غیر حضوری انجام شود  . 

همچنین ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس از ۱۰هزار ۵۵۰ میلیارد تومان عبور کرد و گروه‌های خودرویی، بانکی و فلزات اساسی جزو صنایع برتر بازار سهام امروز بودند.

جلسه غیرعلنی مجلس نیز برای تصمیم‌گیری در رابطه با قیمت فولاد برگزار شد.

مفهوم صف خرید و فروش در بورس چیست ؟

مفهوم صف خرید و فروش در بورس چیست ؟ 

صف خرید و فروش از واژه‌های مهمی هستند که افراد برای حضور در بازار سرمایه باید با آن آشنا باشند.

 باشگاه خبرنگاران نوشت: سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه‌ای از آموزش بورس را فرا بگیرند. این روز‌ها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

فرض کنید پیش‌بینی‌می شود ارزش سهام شرکتی از ۵۰۰ تومان به حدود ۶۰۰ تومان برسد، اما از آن جایی که محدودیت دامنه نوسان وجود دارد سفارش‌های خرید بیشتر از ۵۲۵ تومان ثبت نمی‌شوند. با این حال تعداد زیادی تقاضا برای خرید سهام این شرکت وجود دارد، چرا که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد بازدهی ۲۰ درصدی به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین افراد باید بر سر خرید سهام این شرکت وارد رقابت شوند و تقاضا از عرضه بیشتر می‌شود. همچنین وقتی سهام‌داران این شرکت می‌دانند سهام‌شان رو به افزایش است، اقدام به فروش نخواهند کرد، به چنین وضعیتی که هیچ عرضه کننده‌ای وجود نداشته باشد و تقاضای خرید در سقف قیمت قرار داشته باشد، صف خرید سهام گفته می‌شود.قبل از آن ثبت نام بورس  انجام شده باشد . 

صف فروش در بورس چیست؟

حال خلاف شرایط بالا را تصور کنید به طور مثال خبرمنفی درمورد این شرکت منتشر شده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که ارزش هر سهم آن کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین سهام‌داران برای جلوگیری از ضرر احتمالی و اُفت بیشتر ارزش سهامشان، ترجیح می‌دهند هر چه زودتر سهام خود را بفروشند.

با این حال محدودیت قیمت‌گذاری وجود دارد و می‌توانند سهامشان را به قیمت کف ۴۷۵ تومان به فروش برسانند؛ بنابراین تعدادی از سهام‌داران سهام خود را در کف قیمت برای فروش می‌گذارند، اما تقاضایی برای خرید وجود ندارد، بنابراین عرضه بیشتر از تقاضا می‌شود و سهام‌داران مجبورند برای فروش سهامشان با هم رقابت کنند.

پس در صف رقابت قرار می‌گیرند و کسانی که زودتر از بقیه سهامشان را به قیمت کف برای فروش گذاشته باشند، در جلوی صف قرار می‌گیرند.

هر چه تعداد فروشندگان در صف فروش بیشتر باشد، اصطلاحا می‌گویند صف فروش سنگین است.

تشخیص صف خرید و فروش در بورس

هر نماد که به یک شرکت فعال در بورس مربوط است، در سایت tsetmc.com صفحه‌ای مخصوص به خودش دارد که در آن اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌گذاران نمایش داده می‌شود.

تقریبا در قسمت میانی این صفحه دو کارد با عنوان‌های خرید و فروش وجود دارد که در یکی اطلاعات مربوط به درخواست‌های خرید و دیگری اطلاعات مربوط به فروشندگان آن سهم درج شده است. این اطلاعات در واقع همان سفارشاتی هستند که توسط کارگزاران یا معامله‌گران در سیستم‌های معاملاتی آنلاین ثبت می‌شوند.

وقتی سهام یک شرکت صف خرید داشته باشد، سفارشات خرید در کادر خرید در حداکثر قیمت و با تعداد و حجم بالا ثبت شده‌اند، در حالی که هیچ سفارش فروشی در کادر فروش ثبت نشده این امر یعنی متقاضیان زیادی حاضر به خرید سهام این نماد هستند، ولی سهام‌داران آن حاضر به فروش سهام خود نیستند. مانند تصویر زیر:

مفهوم صف خرید و فروش در بورس

این تصویر مربوط به نماد کلر است که همانطور که در تصویر پیداست، هیچ سفارشی برای فروش در کادر فروش آن ثبت نشده است.

در مقابل، اگر سهام شرکتی صف فروش داشته باشد، در کادر مربوط به خرید آن اطلاعاتی ثبت نشده است و در کادر فروش آن، تعداد و حجم زیادی از سهام آن نماد، هر کد بورسی به حداقل قیمت ثبت و برای فروش گذاشته شده است. مانند تصویر زیر:

مفهوم صف خرید و فروش در بورس


این تصویر نیز مربوط به نماد فجام است که همانطور که از دو کادر پایین و سمت راست تصویر پیداست، وارد صف فروش شده و تقاضایی برای خرید آن وجود ندارد.

نکات مهم در زمان ایجاد صف خرید و فروش

مهم‌ترین نکته‌ای که باید مد نظر داشته باشید این است که ایجاد صف خرید و صف فروش را نباید مبنای معاملات خود قرار دهید. اینکه یک سهم وارد صف فروش شده حتما دلیل بر این نیست که ارزش آن در آینده کمتر خواهد شد، یا ایجاد صف خرید برای یک سهم دلیلی بر بازدهی آن در آینده و افزایش قیمت آن نخواهد بود.

بسیاری از خرید و فروش‌ها در بازار سهام احساسی هستند و همین موضوع باعث ایجاد برخی از صف‌های خرید و فروش می‌شود و ممکن است پیش‌بینی‌ها را محقق نسازند.

نکته مهم دیگری که باید هنگام ایجاد صف خرید و فروش در نظر داشته باشید ارسال سفارش آنلاین است. در معاملات آنلاین، گزینه‌ای به اسم «حجم نمایشی» وجود دارد. اگر در این گزینه تعداد سهمی که وارد می‌کنید کمتر از مقداری که می‌خواهید به فروش برسانید باشد، زمانی که نوبت شما می‌شود همان مقداری که در حجم نمایشی وارد کرده‌اید به فروش می‌رسد و برای فروش بقیه سهم‌تان به آخر صف می‌روید.

منتظر کاهش قیمت ها باشیم ؟

پالس مثبت مجلس به بازار سرمایه : منتظر کاهش قیمت ها باشیم ؟ 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه‌ای دو ساعته به صورت غیرعلنی مشکلات بازار به ویژه در بخش صنعت، فولاد و واردات مواد اولیه را بررسی کردند که خروجی این جلسه حکایت از اتخاذ تصمیماتی برای کنترل قیمت‌ها و همچنین کاهش نرخ ارز و تثبیت بازار بورس دارد اما آیا این اقدامات قیمت‌ها را کاهش خواهد داد یا نه؟آموزش بورس رایگان است ؟ 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز در جلسه‌ای دو ساعته به صورت غیرعلنی مشکلات بازار به ویژه در بخش صنعت، فولاد و واردات مواد اولیه را بررسی کردند که خروجی این جلسه حکایت از اتخاذ تصمیماتی برای کنترل قیمت‌ها و همچنین کاهش نرخ ارز و تثبیت بازار بورس دارد اما آیا این اقدامات قیمت‌ها را کاهش خواهد داد یا نه؟

به گزارش تابناک بعد از گرفتن کد بورسی  ثبت نام تکمیل میگردد ، امروز مجلس میزبان علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت معدن و تجارت پشت درهای بسته بود تا دلایل گرانی ها و مشکلات حوزه صنعت، فولاد، واردات مواد اولیه صنعتی و بازار سرمایه با حضور وزیر تازه نفس بررسی شود. با علنی شدن نشست پارلمان محمد باقر قالیباف رییس مجلس توضیح داد:« در این جلسه درباره مسائل اقتصادی با اولویت وزارت صمت در حوزه قیمت ها، تأمین و توزیع کالا و روش های آن و مسائل مربوط به فولاد و شرکت های فولادی با هماهنگی وزارت صنایع بحث و بررسی صورت گرفت و تصمیمات خوبی گرفته شد همچنین برای تأمین کالا و تهاتر و اصلاح روند صادرات و واردات و تأمین ارز نیز تصمیمات جدیدی اتخاذ شد.»

قالیباف این نکته را هم یادآور شد که در سه روز گذشته جلساتی با وزرای اقتصادی دولت برگزار و تصمیماتی گرفته شده که در نتیجه آن مطمئن هستیم شاهد تداوم کاهش نرخ ارز و تثبیت بورس خواهیم بود. توضیحاتی که در تکمیل آن محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت:« در این جلسه نمایندگان بر لزوم ثبت نام بورس و ساماندهی زنجیره تولید و توزیع کالا تأکید کردند و بیشتر تمرکز بر مأموریت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. البته معایب شبکه تولید و توزیع کالا و رفع آنها از جمله بروز مشکلاتی در زمینه ارز 4200 تومانی و گرانی نهادهای کشاورزی بیان شد تا با اتخاذ تدابیری در شبکه توزیع و تولید کالا و نظارت پذیری بیشتر در کنار برخورد با خاطیان و متخلفان وضعیت سامان پیدا کند.»

فرهنگی هم با اشاره به برگزاری جلسات با وزرای اقتصادی و روسای کمیسیون‌ها در چند روز تاکید داشت که این جلسات آثار مثبتی در بازار ارز داشته است؛ او درباره مشکلات حوزه فولاد نیز از تهیه گزارشی سخن گفت که قرار است هفته آینده در صحن علنی قرائت شود.

علیرضا سلیمی عضو دیگر هیات رییسه نیز اشاره ای به انتقادات نمایندگان از نفوذ دلالان در زنجیره توزیع کالا و تامین مواد اولیه همچون توزیع نهاده‌های دامی و خودرو داشت و گفت:« نفوذ دلالان در بخش خودرو باعث شده تا ورق فولاد و قطعات یک و نیم برابر قیمت به دست خودروسازان برسد که این مسأله تأثیر قابل توجهی در افزایش قیمت خودرو در کشور دارد.در واکنش وزیر صمت برنامه این وزارتخانه برای حذف دلالان و واسطه‌ها از زنجیره توزیع کالا و همچنین تأمین مواد اولیه را تشریح کرد و اینکه به زودی مردم نتیجه این اقدامات را لمس خواهند کرد.»

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به موضوع بررسی قیمت ‌گذاری در حوزه فولاد اشاره کرد و گفت:« قیمت‌گذاری فولادموجب بروز اشکالاتی در کشور شده که باید مورد بازنگری قرار گیرد که خوشبختانه توافق‌های خوبی با وزیر صمت حاصل شد.البته باید تلاش شود تا قیمت گذاری دستوری کنار برود چون نتیجه ای جزایجاد رانت و فساد در کشورندارد.»

همچنین امروز مجلس میزبان سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی بود تا گزارشی از فعالیت های ناجا ارائه شود. سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی کشور با این اطمینان به مردم که نیروی انتظامی برای استقرار و حفظ نظم و امنیت و احساس امنیت با تمام توان و ظرفیت در میدان است، گفت:« ماموریت های نیروی انتظامی تعطیل بردار نبوده و به صورت شبانه روزی است، ماموارن ناجا با داشتن نیروهایی جهادی، مردمی، هوشمند و مقتدر در خدمت امنیت جامعه اسلامی هستند. ماموریت‌های نیروی انتظامی تعطیل بردار نیست و ما فارغ از گرایش های جناحی و سیاسی به دنبال حفظ امنیت مردم هستیم.»

علاوه بر این نمایندگان مجلس ایرادات شورای نگهبان در طرح اختصاص قیر رایگان به راه‌های روستایی را اصلاح کرده و ناظران در مراکز آموزشی و پرورشی، کمیته هماهنگی اشتغال، نظارت بر معادن، شورای فرهنگ عمومی و هیات حل اختلاف در برخی استان‌ها را تعیین کردند.

دقایق پایانی صحن علنی نیز به بیان تذکرات نمایندگان اختصاص یافت که از جمله آن تذکر سیدنظام الدین موسوی نماینده تهران بود. او با انتقاد از عملکرد رییس جمهوری گفت:« آنچه بیش از تورم و گرانی روزافزون نرخ ارز، مسکن، سکه و خودرو با روان ملت بازی می‌کند، فرافکنی‌ها و دوقطبی‌سازی‌های بی‌بنیان شخص رئیس جمهور است.

یک روز می‌گوید ما در جنگ هستیم و هیچ‌کس نباید خلاف این شرایط سخن به میان آورد، روز دیگر با تحریف تاریخ، سازش را تئوریزه می‌کند. آقای رئیس جمهور، نه ما اهل تجاوز به دیگران هستیم و نه به واسطه نیروهای مسلح مومن و مقتدر کسی جرأت نگاه چپ به این مرز و بوم را دارد؛ آقای رئیس جمهور شما تئوریسین نیستید، شما مسئول امور اجرایی کشور هستید، جنگ و صلح طبق قانون اساسی مسئول و متولی دارد، شما به کار خود برسید.»

موسوی این را هم گفت که « مسئله اصلا بحث جنگ و صلح نیست، مسئله امروز کشور بحث عرضه، کارآمدی و داشتن برنامه و ایده و انگیزه برای حل مشکلات است که ظاهرا در خوان شما تحفه‌ای نایاب است پس نجابت مردم و صبر استراتژیک نمایندگان آنها را به چیز دیگری تعبیر نکنید؛ آقای رئیس جمهور حالا که نمی‌توانید گامی برای بیرون رفت از مشکلات خودساخته بردارید حداقل چند صباحی دم فرو بندید و بیش از این نمک بر زخم ملت نپاشید.»

چرا امروز بورس منفی شد ؟

چرا امروز بورس قرمز شد ؟؟

بورس نمایه

در حالی که با شروع معاملات و آموزش بورس امروز بازار سهام شاخص کل حدود ۱۰ هزار واحد صعود کرد اما در ادامه روند معاملات به دلیل معاملات منفی برخی نمادهای شاخص‌ساز روند شاخص کل نزولی شد و حدود ۳ هزار واحد افت کرد.

 در حالی که طی چند روز گذشته نرخ طلا و ارز در بازار به شدت دچار ریزش شده است اما امروز بازار سهام به تعادلی نسبی در عرضه و تقاضا رسید و شاخص کل بازار سهام پس از صعودی ۱۰ هزار واحدی مغلوب عرضه در نمادهای شاخص‌ساز شد و حدود ۳ هزار واحد ریزش کرد

اما پس از عرضه‌های سنگین در سه روز گذشته شاخص بورس چگونه صعودی شد؟ ثبت نام بورس دلیل ریزش شاخص کل بازار سهام بعد از صعود ۱۰ هزار واحدی چه بود؟

پیام الیاس‌کردی، کارشناس بازار سهام با بیان اینکه این محدوده از شاخص کل محدوده بسیار مهمی گفت: سبز بودن بازار سهام با شروع معاملات یک واکنش تکنیکال بود. در رابطه با صعود شاخص کل دو نکته وجود دارد. بازار سهام به نوعی به خط پایین کانال حمایتی خود واکنش نشان داد و دوم در رابطه با مجهول بودن جلسه غیرعلنی مجلس در رابطه با قیمت‌گذاری فولاد است که باعث مثبت شدن نمادهای فلزی با شروع معاملات بازار سهام شد.

این کارشناس افزود: بازار سهام هنوز از بحث لیدر محوری رنج می‌برد و همین موضوع باعث می‌شود عرضه در یک نماد شاخص‌ساز باعث ایجاد جو هیجانی و عرضه در کلیت بازار سهام شود.و کد بورسی داشته باشند . 

الیاس‌کردی در رابطه با روند بازار امروز و آینده گفت: روند بازار امروز نوسان مثبت یا منفی در همین محدود از شاخص کل است اما روند بازار سهام در هفته آینده و نیم ساعت پایانی معاملات امروز بازار سهام بسیار مهم است.

او در پایان خاطرنشان کرد: واکنش هفته آینده بورس بسیار مهم است.

سود سهام شستا چه زمانی و چگونه پرداخت می شود ؟


سود سهام شستا چه زمانی و چطور پرداخت می‌شود؟

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ارسال نامه به اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس اوراق بهادار نحوه پرداخت سود سهام شستا به سهامداران  این هلدینگ را اطلاع رسانی کرد.و ثبت نام بورس  رایگان انجام میشود 

به گزارش کاماپرس، بر اساس نامه ارسالی شستا به اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس اوراق بهادار، سود سهام شستا به سهامداران حقیقی (اشخاص حقیقی) این هلدینگ که دارای شناسه در سامانه سجام هستند از تاریخ ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۹از طریق سامانه سجام انجام می شود.

همچنین طبق مفاد این نامه، آن دسته از سهامداران حقیقی (اشخاص حقیقی) شستا نیز که فاقد سجام هستند از تاریخ ۱۸ آذرماه ۱۳۹۹ با مراجعه به شعب بانک رفاه کارگران، با ارائه اصل کارت ملی و اعلام کد سهامداری سود سهام خود را دریافت خواهند کرد.

گفتنی است؛ بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در مجمع شستا که صبح امروز چهارشنبه ۲۳ مهرماه ۱۳۹۹ به ازای هر سهم ۱۲۰ تومان سود نقدی به سهامداران شستا تخصیص داده شده است.

براین اساس طبق تصمیمات مجمع شستا با پرداخت ۱۲۰ تومان سود به ازای هر سهم مجموعا ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، معادل ۹۹ درصد از سود قابل تقسیم این هلدینگ، میان سهامداران، توزیع می‌شود‌.آموزش بورس ادامه دارد.

بنا به اعلام رضوانی فر مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری تامین اجتماعی  هر کد بورسی  سود خالص شستا در شرکت اصلی  ۱۹۲۸۳ میلیارد تومان بوده که این سود نسبت به سال گذشته ۴.۲ برابر شده است.

شایان ذکر است تمام هلدینگ‌های تابعه شستا نیز طبق گزارش های ارائه شده در مجمع امروز این هلدینگ در سود تلفیق رشد مناسبی داشتند و همچنین هلدینگ رایتل و هلدینگ انرژی پس از چند دوره به سوددهی رسیدند و از زیان خارج شدند.