اموزش بورس

اموزش بورس و سبد گردانی

اموزش بورس

اموزش بورس و سبد گردانی

بورس در هفته نیمه تعطیل باز است

بورس در دو هفته نیمه‌تعطیل، باز است

بورس در دو هفته نیمه‌تعطیل، باز است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام جزییاتی از تشدید محدودیت‌های دو هفته آینده و عدم تعطیلی بانک‌ها خبر داد که این به معنای عدم تعطیلی بورس است.

به گزارش خبرنگار اقصادی علیرضا رئیسی بعد از جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا با اعلام اینکه از شنبه آینده برای دو هفته حداقل 25 مرکز استان و همه کلان شهرها مشمول محدودیت‌های شدید هستند، گفت: از اول آذرماه به جز شغل‌های سطح یک مانند مراکز تهیه مایحتاج، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بیمارستان، مطب، داروخانه، همه مشاغل تعطیل هستند و ادارات تا حداکثر یک سوم کارکنان حق حضور دارند. و ثبت نام بورس کاهش می یابد . 

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: بانک ها هم در سطح یک مشاغل بوده و طی دو هفته تعطیل نخواهند بود.و آموزش بورس کاهش یافته است . 

شایان ذکر است روز گذشته رئیس سازمان بورس با اشاره به احتمال تعطیل شدن دو هفته‌ای تهران گفت اگر تعطیلی بانک‌ها توسط هیات دولت بطور رسمی اعلام شود، بورس هم تعطیل خواهد شد. این در حالی است که قرار است بانک‌ها با حداقل نیرو کار را ادامه دهند و به تبع آن بازار سرمایه نیز تعطیل نمی شود.و کد بورسی صادر خواهد شد  ..  .

بازگشت پرقدرت شاخص بورس

بازگشت پرقدرت شاخص بورس به کانال ۱.۳ میلیون واحد


بازگشت پرقدرت شاخص بورس به کانال 1.3 میلیون واحد

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، دقایقی پیش با ثبت رشد بیش از ۲۶هزار واحدی، ارتفاع یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را پس گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی در جریان معاملات امروز بازار سرمایه شاخص بورس لحظاتی پیش با ثبت رشد بیش از 26هزار واحدی از ارتفاع یک میلیون و 300 هزار واحد گذر کرد.و ثبت نام بورس افزایش یافت .

این در حالی است که تا به این لحظه بیش از 3میلیارد و 170میلیون سهم  کد بورسی و حق تقدم نیز به‌ارزشی بالغ بر 3هزار و 70میلیارد تومان در 333هزار نوبت توسط معامله‌گران دست به دست شده است.

بیشترین اثر مثبت بر صعود و رکوردشکنی شاخص بورس هم تا به این لحظه توسط شرکت‌های ملی صنایع مس ایران،  فولاد مبارکه اصفهان و صنایع پتروشیمی خلیج فارس رقم خورده است.

این گزارش می‌افزاید: در بازارهای فرابورس نیز تاکنون با ثبت دادوستد 827میلیون ورقه به‌ارزش بیش از 1262میلیارد تومان در 217هزار نوبت، شاخص فرابورس رشد 195واحدی را تجربه کرده و در ارتفاع 16هزار و 291واحد قرار گرفته است. آموزش بورس در این موردضروری است .

لیستی از عرضه های اولیه در بورس

لیستی از عرضه اولیه‌های جدید در بورس

لیستی از عرضه اولیه‌های جدید در بورس

با وجود آنکه در نیمه نخست امسال رئیس جمهور وعده داده بود که حتی هفته‌ای دو نوبت سهامداران کد بورسی شاهد عرضه اولیه باشند اما چند ماهی می‌شود که هیچ عرضه اولیه‌ای در بورس انجام نشده است. با این حال همچنان لیستی از عرضه اولیه‌های محتمل وجود دارد که شاید در آینده نزدیک انجام شوند.


آخرین خبر درباره عرضه اولیه به 20 آبان ماه امسال برمی‌گردد. مجید نوروزی، معاون امور ناشران شرکت بورس در خصوص شرکت‌هایی که آماده عرضه در بازار سهام هستند اعلام کرد: در حال حاضر سهام شش شرکت بزرگ و متوسط در بازار دوم بورس تهران درج شده ودر مرحله عرضه اولیه هستند. این شرکت‌ها عبارتند از:

ـ شرکت صنعت غذایی کوروش (سرمایه ۳.۰۰۰ میلیارد ریال)

ـ شرکت تأمین سرمایه تمدن (سرمایه ۵.۵۰۰ میلیارد ریال)

ـ شرکت سپید ماکیان (سرمایه ۱.۰۰۵ میلیارد ریال)

ـ شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس (سرمایه ۲۰.۰۰۰ میلیارد ریال)

ـ شرکت سرمایه‌گذاری مدیریت سرمایه مدار (سرمایه ۲.۳۰۰ میلیارد ریال)

ـ شرکت پتروشیمی بوعلی سینا (سرمایه ۳.۵۰۰ میلیارد ریال).

پیش از این،آموزش بورس لازم است و  در 11 آبان ماه اعلام شده بود که  یک شرکت دیگر در بورس، درج نماد و یک گام به عرضه اولیه نزدیک شد. احتمالا در آینده نزدیک سهامداران شاهد عرضه اولیه شرکت پتروشیمی بوعلی سینا خواهند بود.و ثبت نام بورس افزایش یافته .

در همین روز مدیر عامل شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر (هلدینگ سیمان غدیر) نیز از عرضه سهام این شرکت در بازار دوم فرابورس تا پایان پاییز امسال، خبر داد. موضوعی که به نظر می‌رسد روند توقف عرضه‌های اولیه شکسته شود.

علاوه بر این، پیش از این هم تجارت‌نیوز لیستی از عرضه اولیه‌های در انتظار را منتشر کرده بود.

استقلال و پرسپولیس، پتروشیمی‌های الوند و بوعلی، شرکت پالایشی ستاره خلیج فارس، شرکت حمل و نقل ریلی رجا، پتروشیمی اروند، شرکت تامین‌سرمایه تمدن، شرکت صنایع غذایی کورش، شرکت اوپال پارسیان سنگان، شرکت چوب خرز کاسپین، فروشگاه شهروند و روزنامه همشهری از مهمترین عرضه‌ اولیه‌های احتمالی پاییز امسال خواهند بود. با این حال طبق آخرین اخبار به نظر می‌رسد از میان این لیست عرضه اولیه غکورش از همه نزدیکتر باشد.

از سوی دیگر طبق آخرین اطلاعات بزرگترین عرضه اولیه امسال یعنی ستاره خلیج فارس احتمالا در زمستان امسال انجام خواهد شد.

سرمایه گذاری غیر مستقیم بهترین راه برای تازه واردان به بورس

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین شیوه برای تازه‌واردان به بورس

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین شیوه برای تازه‌واردان به بورس

خبرگزاری آریا - برای سرمایه‌گذارانی که فرصت زیادی برای آشنایی با بازار سرمایه ندارند و به نوعی یا وقت، تجربه و دانش کافی را ندارند، شیوه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق قراردادهای شرکت‌های سبدگردانی یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک پیشنهاد می‌شود.و آموزش بورس لازم است .
به گزارش خبرگزاری آریا، سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار یادداشتی اظهار کرد: اگرچه 54 سال از زمان تصویب قانون بورس اوراق بهادار در کشورمان می گذرد، اما باید به این نکته توجه داشت که بخش زیادی از توسعه بازار سرمایه با تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال 1384 و ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 در این سال‌ها همراه بوده است.و ثبت نام بورس کاهش داشته است . 
بورس ایران در مقابل بورس‌های دنیا نوپا به حساب می‌آید، اما در طول همین مدت اندک فعالیت، از نظر تنوع ابزارها و نهادهای مالی و نیز از لحاظ حجم و گردش معاملات، رشد و توسعه قابل ملاحظه ای داشته است؛ بنابراین توصیه می شود سرمایه گذاران در سرمایه‌گذاری فقط به معاملات خرید و فروش سهام بسنده نکنند و از همه قابلیت های معاملاتی این بازارها بهره ببرند.
در بخش زیادی از تاریخ 50 ساله بازار سرمایه، تنها ابزار معاملاتی بازار، معاملات سهام و حقدم تقدم شرکت ها – آن هم در قالب محدود - بوده که سیاست سرمایه گذاران تنها می توانست buy-and-hold-and sell تعریف شود اما اکنون ابزارهای مالی رشد قابل توجهی پیدا کرده است.
اکنون در مجموع دو بورس اوراق بهادار و دو بورس کالایی کشور حدود 40 ابزار و قرارداد وجود دارد که به سرمایه گذاران کد بورسی توصیه می شود از همه قابلیت‌های این ابزارها استفاده کنند، چرا که سهامداران می توانند از بابت رشد و هم از افت قیمت‌ها به سود آوری برسند یا خود را در برابر نوسانات قیمت ها بیمه کنند. ابزارهای معاملاتی دو بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران شامل سهام، حق تقدم سهام، آتی و آتی سبد سهام، اختیار معامله سهام و فروش تعهدی است که بسیاری از آن ها همانند دنیا قابلیت معامله در بازارهای دو طرفه یا two-sided-market را به سرمایه گذاران می دهد.
بازارهای اوراق بهادار برای سرمایه گذارانی که محافظه کارتر هستند و تمایل به نرخ های سود بدون ریسک یا کم ریسک را دارند انواع ابزارهای درآمد ثابت یا fixe income شامل اوراق مرابحه و مرابحه عام، اسناد و اوراق خزانه، اوراق مشارکت، خرید دین، رهنی، وکالت و وکالت عام، اجاره، ساخت، منفعت، استصناع و گواهی سپرده را در جعبه ابزار مالی خود دارد، این ابزارها از حیث تنوع نسبت به سایر بازارهای مالی کشورهای اسلامی کم نظیر هستند.
در بورس‌های دنیا برای سرمایه‌گذارانی که فرصت زیادی برای آشنایی با بازار سرمایه را ندارند و به نوعی یا وقت، تجربه و دانش کافی را ندارند، شیوه سرمایه‌گذاری غیر مستقیم یا Indirect investment پیشنهاد می شود که در ایران نیز این موضوع در قابل قراردادهای شرکت های سبدگردانی یا صندوق های سرمایه گذاری مشترک دنبال می شود، سرمایه گذاران می توانند در انواع صندوق های سرمایه گذاری نظیر صندوق در سهام، درآمد ثابت، مختلط، املاک و مستغلات، کالایی، پروژه، جسورانه، خصوصی و اختصاصی سرمایه گذاری غیر مستقیم داشته باشند.
در بورس های کالایی که مخاطبین تخصصی‌تر را دنبال می کند نیز قراردادهای نقد، نسیه، سلف و کشف پرمیوم و ابزارهای گواهی سپرده کالایی، سلف استاندارد، اوراق حق امتیاز و اوراق ظرفیت نیز موجب شده این بورس ها دیگر بازارهایی مبتنی بر تحویل یا market-based delivery نباشند و به عنوان بزرگترین مرجع برای قیمت گذاری و معامله بسیاری از فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی و فرآورده های نفتی تعریف شوند.
مخاطبین بسیار تخصصی نیز می توانند از معاملات همزمان در بازارهای نقد، آتی، اختیار معامله بر روی کالاها استفاده کنند که در این خصوص سال هاست استراتژی های معاملاتی زیادی توسط تحلیلگران مالی در دنیا نوشته شده است.
به نظر می رسد اکنون که 50 سال از فعالیت بازار سرمایه کشورمان می گذرد، فرصت مناسبی باشد تا هم سازمان بورس و همه ارکان زیرمجموعه اعم از بورس ها، مدیریت فناوری بورس، شرکت های کارگزاری، شرکت های ارائه دهنده خدمات نرم افزاری همانند OMS و شرکت های پردازش اطلاعات مالی به توسعه ابزارهای مالی به شکل جدی و متمایز نگاه کنند و همچنین سرمایه گذاران همه قابلیت های این ابزارها را بدانند و از آن استفاده کنند

توصیه به سهام داران برای متضرر نشدن در بورس

توصیه به سهام داران برای متضرر نشدن در بورس

توصیه به سهامداران برای متضرر نشدن در بورس

یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: سرکوب قیمت‌ها توسط دولت خبری منفی برای بازار سهام است و به روند نزولی شاخص سرعت بیشتری می‌بخشد. از این رو به سهامداران  کد بورسی  پیشنهاد می‌شود بخشی از دارایی‌های خود را به دارایی‌های تعدیل‌شونده با تورم اختصاص دهند تا سرمایه آنها بعد از تصمیمات دولتمردان با شوک و هیجان منفی مواجه نشود.


 محمد گرجی آرا کارشناس بازار سرمایه، در تحلیلی در روزنامه دنیای‌اقتصاد گفته، آموزش بورس ضروری است و ترس سهامداران از ادامه‌دار شدن ضرر و زیان شرایط نامتعادلی را برای بازار سهام رقم زده است؛ اما این شرایط قطعا پایدار نخواهد ماند.

او اظهار کرده، با توجه به شرایط تورمی جامعه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری بازارهای رقیب به‌نظر می‌رسد بازار سهام به مرور به تعادل برسد. اگر بازار در شرایطی که قیمت‌ها کاهش یافته است، با خرید و استقبال سهامداران رو‌به‌رو نشود، اتفاق دیگری نمی‌تواند جریان معاملات را تغییر دهد. قیمت‌ها از جذابیت خاصی برای خرید برخوردارند و اگر موضوع افزایش نرخ بهره به‌طور کامل منتفی شود، راه بازگشت بازار هموار خواهد شد.

به گفته این گارشناس بازار سرمایه، تجربه نشان می‌دهد هرگاه دست دولت از قیمت‌گذاری دستوری کوتاه و نقش دولت در کنترل قیمت‌ها کمرنگ شود، سهامدار با اعتماد بیشتری جذب بازار سهام می‌شود و آرامش به بازار برمی‌گردد. در این میان باید تعریف دقیقی از بازگشت بازار انجام شود. بازگشت شاخص به معنای رشد شارپ و سریع شاخص نیست.و ثبت نام بورس کاهش داشته است . 

او بیان کرده، در حال حاضر برخی سهام از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردارند و گزینه‌های اصلی برای جهت‌دهی مثبت به شاخص محسوب می‌شوند، بازدهی مناسبی را برای سهامداران‌شان به ارمغان می‌آورند.

گرجی آرا اظهار کرده، شرکت‌هایی که EPSمحور هستند و توانایی خلق سود مناسبی دارند، از جذابیت بسیاری برای سرمایه‌گذاری برخوردارند. باتوجه به کاهش انتظارات تورمی، در یک سال بازدهی ۵۰ درصدی خواهند داشت که نسبت به بازارهای دیگر می‌تواند گزینه اول سرمایه‌گذاری باشد. نتیجه انتخابات آمریکا نیز در بلندمدت پیامد مثبتی برای بازار سهام خواهد داشت و معاملات سهام صنایع خودرو و گروه‌های خدمات بندری بعد از گشایش سیاسی احتمالی وارد فاز جدیدی می‌شوند و روند دادوستدها را تغییر می‌دهند.

او افزوده، در شرایطی که بازار با اصلاحات قیمتی شدید دست‌وپنجه نرم می‌کند، نگرانی‌هایی وجود دارد. افزایش نرخ بهره و ورود دولت به قیمت‌گذاری دستوری دو سناریویی است که اگر توسط دولت در اقتصاد اجرا شود، عملا از جیب سهامدار به جیب دلال نقدینگی تغییر مسیر می‌دهد. سرکوب قیمت‌ها توسط دولت خبری منفی برای بازار سهام است و به روند نزولی شاخص سرعت بیشتری می‌بخشد. از این رو به سهامداران پیشنهاد می‌شود بخشی از دارایی‌های خود را به دارایی‌های تعدیل‌شونده با تورم اختصاص دهند تا سرمایه آنها بعد از تصمیمات دولتمردان با شوک و هیجان منفی مواجه نشود.